https://www.order-direct.nl/onze-software/inkoop
 
Onze oplossing voor groothandel en onderhoudsbedrijven.
De standaard oplossing die voelt als maatwerk.
Zoeken

Inkoop

Artikelbeheer Artikelen zijn de produkten die u inkoopt bij leveranciers of zelf samenstelt, op voorraad legt in uw magazijn en verkoopt aan klanten. Ook zaken als arbeidsloon en verzendkosten worden als artikelen vastgelegd.

Losse bestellingen

Een 'losse bestelling' kan worden gezien als een herinnering dat een bepaald artikel besteld moet gaan worden. Het artikel staat dan nog niet daadwerkelijk in bestelling, maar de losse bestelling kan wel eenvoudig op een bestelbon (zie onder) worden geplaatst. Het gebruik van losse bestellingen is bedoeld voor bedrijven met een aparte inkoopafdeling waar geen gebruik wordt gemaakt van een besteladvies dat is samengesteld op basis van de voorraad.

Alle losse bestellingen.

Bestelbonnen

Een bestelbon bevat artikelen die besteld moeten worden bij een bepaalde leverancier. Zo'n bestelbon wordt meestal per fax of per e-mail naar de leverancier gestuurd. Op de bestelbon is plaats voor een tekst met aanvullende opmerkingen en eventueel een afwijkend afleveradres.

Bestelbonnen worden aangemaakt door de bestelregels in te typen, vanuit eerder ingevoerde 'losse' bestellingen of vanuit het besteladvies.

Bekijk hier de bestelbonnen.

Expeditie

In het onderdeel Expeditie worden de door een leverancier geleverde bestellingen binnengeboekt. Dit is voor andere programmaonderdelen het teken dat deze artikelen kunnen worden uitgeleverd aan klanten.

Bekijk de geleverde bestellingen in de expeditie.

Inkoopfakturen

De van uw leveranciers ontvangen fakturen voert u in als inkoopfakturen in Order-Direct.

Naast artikelen kunt u op inkoopfakturen ook door de leverancier berekende bijkomende kosten vastleggen zoals verzendkosten en handlingkosten.

Hiertoe maakt u bijbehorende kostensoorten aan. Verschillende kostensoorten kunnen worden opgenomen in één kostengroep.

Op een inkoopfaktuur kunnen ook alleen maar kosten worden vastgelegd zoals computerkosten, autokosten en huur.

De artikel- en/of kostenregels op een inkoopfaktuur verwijzen vaak naar één of meer voorafgaande bestelbonnen voor dezelfde leverancier.

Bekijk hier alle inkoopfakturen.